Once upon a time

***

torsdag 16 juli 2009

Halvblodsprinsen

Harry Potter och Halvblodsprinsen öppnade med den egna versionen av filmbolagets logga. Denne omsluts av mörka och hotfulla moln och sätter därmed stämningen direkt. Underbart! Jag sjunker ner i min röda plysh-sits och sveper min jeansjacka om mig....Sorlet i salongen tonar ner och godispås-prasslet upphör. Nu är det tungt...

När det är som mest hotfullt och spännande bryter man av med nervösa och fnittriga hångelscener. Stundtals tycker jag att det fungerar väldigt bra som en kontrast mot det onda som hela tiden ligger och lurar i pereferiet. Men ibland känns det som att man inte riktigt vågar visa det ondskefulla fullt ut. Det som boken faktiskt gör. Mycket av det som karaktärerna går igenom är riktigt tungt och svårt. Många tårar spenderades under de timmar jag läste boken. I filmen känner jag inte det som Ron, Harry, Hermione eller ens Draco upplever. Det är synd att inte djupet tas på allvar. Kanske undskattar man publikens förväntningar eller så vill man helt enkelt bara göra en slätstruken Hollywoodfilm? Det är många sidohandlingar som har betydelse och tvingas hasplas igenom. Trots att jag har läst boken två gånger har jag lite svårt att hänga med. Kanske hade de tjänat på att göra två filmer av Halvblodsprinsen. Precis som de kommer att göra med Dödsrelikerna.

Rent visellt finns det inget att klaga på. Allt är riktigt snyggt och fyndigt gjort. Skådespeleriet likaså. Rupert Grint - Ron Weasley får många flickehjärtan i salongen att slå några extra slag. Det märks. Det hörs. Tonåringen framför mig fnittrade sig till tårar och tappade andan ett flertal gånger då "Won Won" Weasley entrade duken. Jim Broadbent som den mystiske Horace Slughorn är helt och hållet suverän. Mitt i tonårsflamset bjuder han sin "äldre" publik på ett och annat flatgarv och obehagligt behagliga kårar.

Som vanligt när det råder Potter-hysteri blir jag extremt sugen på att ansöka om en plats på Hogwarts. Eller så skyller jag på ledningen som har slarvat bort min inbjudan. Hursomhelst ska jag nog fylla ipoden med lite Potter till semestern. Då kan jag försvinna till ett tropiskt Hogwarts. Det kan inte bli bättre. :)

1 kommentar:

Unknown sa...

Alltid skönt med lite fantasi i dagens gråa vardag även om solen sätter betydligt mer färg på tillvaron :) Lär väl bli att själv snart sjunka ner i de röda fåtöljerna för att kolla om de runda glasögonen lever upp till förväntningarna.