Once upon a time

***

onsdag 8 april 2009

Jesus Christ Superstar - Do you think you're what they say you are?

Vi kollade på Libertine igår. Jag har haft den i min dvdsamling i några år och tyckte att det var dags att ta av plasten och kolla in verket. Men det är lite sådär med mig. Vissa filmer bara skriker åt mig att jag kommer att älska dem. Och det skrämmer mig lite. Lite för mycket, faktiskt. Jag är så rädd att de ska göra mig besviken att jag nästan hellre vill älska dem som outforskad mark. Som en pokal i min hylla. Så var det med Sagan om ringen-triologin, Benjamin Button, Star Wars och även Libertine. (och många, många fler)

Nåväl. Vad tyckte jag om Libertine då?



Vissa filmer får vara pretantiösa utan att verka pretantiösa. Libertine är en sådan. Bortsett från njutningen av att se en vulgär Johnny Depp och en fantastiskt stel Malkovich i en 1600-talsmiljö, var filmen mycket tankeväckande. Åtminstonde för mig. John Wilmot (Depp) säger :


"Mrs. Barry, you must acquire the trick of ignoring those who do not like you. In my experience, those who do not like you fall into two categories: The stupid and the envious. The stupid will like you in five years time. The envious, never."


Jag gillar den inställningen; att vända något negativt till något positivt. I en kreativ miljö är det ju oundvikligt att stöta på människor som inte gillar det man gör. Därför kommer detta citat att följa med mig i livet.


Ett mer oroväckande budskap i filmen är att som kreatör blir du inte erkänd förren efter din död. Det är visserligen inte ristat i sten, men helt och hållet befängt är det inte.

Kolla bara på James Dean, Heath Ledger, Stieg Larsson och så Jesus såklart.

Nu jämför jag ju inte mig direkt med ngn av de ovanstående. Bara det vore ju att ta död på mig själv. Men vad beror det på? Varför tycker vi bara om de döda konstnärerna?


7 kommentarer:

Therese sa...

Dom riktigt stora har oftast varit före sin tid. Man har inte haft "begrepp" att uppskatta deras verk förrän senare, som med Van Gogh. Tror jag det brukar förklaras. :)

Carina sa...

Ja, det låter ju rimligt. "före sin tid". Ett (gott?) tecken för mig som aldrig har varit en del av "innefolket". haha.

Jen W sa...

jadå var jag här igen och ställer frågan en gång till utan att vara anonym =) ; vad har camilla för sig? hennes gamla klasskompis och partner in crime dvs Jenny W från grannsocknen som undrar.
jag har tappat bort henne alldeles!

Carina sa...

Oj, hej Jenny W-från-gamla-grannsocknen! Det var verkligen inte igår. Hur är det, och vad pysslar du med?

Med Camilla är det bara bra. Hon är en nyförlovad sambo som studerar till sjuksköterska. :)

Camilla sa...

Hehe, ja det får jag göra! :) Får hoppas att de kommer in både två, för om den ena inte kommer in är det inte säkert att den andre kommer att gå heller... :(

Tackar tackar! Ja, det är lite småfix, men jag önskar att jag kunde mer om webbdesign... Gick en utbildning som heter Grafisk design och webbutveckling i Jönköping förra terminen, men hoppade av, för jag insåg att jag inte vill JOBBA med det, jag vill bara ha det som hobby.

Just nu jobbar jag på en grill (har just börjat) och det går bättre och bättre. Inget heltidsjobb, men halvtid ungefär. På fritiden försöker jag umgås med kompisar (fika, finns inget annat att göra här typ :P) och sen umgås jag med min sambo, min familj... Har du pojk/flickvän?

Jag älskar att GÖRA saker! Haha. Jag vill lära mig måla, på krukor och tavlor och jag vill lära mig allt om växter och jag VILL så mycket - vart finns tiden?

Länka min blogg! Gratisreklam ju! :P

Camilla sa...

Nej men det är så påfrestande för hjärnan och kroppen att sitta 8 timmar om dagen framför en dataskärm. :/ Dessutom vill jag träffa mer folk och får vara trevlig! :)

Jag och min kille är väldigt olika, men förhoppningsvis är det rätt. :) Vi har hållt ihop i snart 6 år, så det funkar ju iallafall! Saker går väl lite på rutin, men vi försöker göra så att det inte ska göra det med lite mysinslag i vardagen! ;) Vi trivs ihop och det är det viktigt! Soulmates vet jag inte riktigt om vi är, men vi har det bra! :)

Glad påsk! Vad ska du pyssla med i påsk då?

Amanda sa...

coolt. jag skrev just ett inlägg och jesus christ. dock är ju jag ett fan av the real shit :)
pusspåre!