Once upon a time

***

lördag 13 mars 2010

Hayao Miyazakis

Min granne Totoro (1988)


Den japanske Hayao Miyazaki gjorde sig känd i västvärlden med den Oscarsbelönade Spirited Away, 2001. Sedan dess har det mer eller mindre sprutat ut filmer från Miyazakis bolag - Studio Ghibli, till oss här i väst; Det levande slottet, Kikis Expressbud och nu senast Ponya. Han har varit produktiv i Asien sedan 1960-talet, vilket förhoppningsvis betyder att även vi kommer att få ta del av hans samtliga verk.


Några typiska Studio Ghibli-drag är; starka flickor, naturen som ett andligt väsen, att alla ting är besjälade, magi och fantastiska bikaraktärer. Min Granne Totoro, är inget undantag. Filmen påminner mig litegrann om ET. Allt verkar som "vanligt", men små, små tecken tyder på att vi kommer att få ta del om något ovanligt. UNDERBAR dramaturgi.
Ett annat tidigare verk som jag tycker är direkt igenkännbart är Lewis Carolls; Alice i Underlandet. Precis som Alice, följer en av flickorna i filmen, med en liten vit kaninliknande figur genom en lång tunnel som leder till en annan värld än den hon själv lever i. Där stöter hon, bland annat, på en stor kattbuss (ja, en katt som även fungerar som en buss), som är otroligt lik Chesirekatten med sitt breda flin. Den här katten är dock betyldigt mer hjälpsam än Chesirekatten. Ingen annan förutom barnen i filmen tycks se det "ovanliga" som händer.


Musiken och ljudeffekterna måste jag också passa på att hylla! Ett underbart samarbete med ljud och bild som får mig att le lika brett som Chesirekatten.


Har du inte sett någon Studio Ghibli-film än, tycker jag verkligen att du ska se till att göra det. Börja gärna med denna och gå vidare med Spirited away och Det levande slottet (Howl's moving castle). En detaljrikedom utan dess like och berättandet är utomordentligt härligt. En triumf, helt enkelt.


JAG VILL HA MER, MER, MER!




1 kommentar:

Tessan sa...

säger bara ååååååh
hans filmer e så sjukt bra
blev det levande slottet när jag kom hem i natt .. ;)