Once upon a time

***

torsdag 5 augusti 2010

Vad är min nästa tanke?

Att leva i nuet är svårt. Det tror jag att de flesta kan hålla med mig om. Men att det skulle vara SÅ svårt, som det faktiskt är, trodde jag inte.....

Jag och Erik försöker praktisera "att leva i nuet" en liten stund var dag. För mig innebär det ofta att sitta rätt upp och ner och bara glo. Erik brukar ta till iPoden eller en bok. Ibland tar jag till mig en bok, eller sitter och tecknar. Men som oftast - glor jag bara. Det är så förbaskat SKÖNT. Helt och hållet prestationsfritt samtidigt som det kan dyka upp en och annan rolig tanke eller fundering i huvudet...Ett framtida manus kanske...?

Men vänta lite nu! Vi ska ju hålla oss i NUET - INTE i framtiden! Ja, just ja. Men hur? Det är riktigt svårt att tänka på nuet istället för att tänka på saker och ting som ska och kan hända i framtiden. Eller saker som HAR hänt.

En vis kvinna sa en gång till mig att det är en träningssak (precis som allting annat.) Hon sa åt mig att sätta mig ner, sluta ögonen och fundera över vad min nästa tanke är....(ok??) Du ska ställa dig den frågan (tyst för dig själv) i lugn och ro - och när det blir helt tomt i huvudet - du har ingen aning om vad din nästa tanke är - Ja, då är du i nuet. :) En mycket häftig känsla. Första gången det upplevs kan kännas lite konstigt, man tappar koncentrationen snabbt och vips har man lämnat nuet. Men då vet man hur man ska ta sig dit igen, och igen och igen och igen. Efter en tids träning kanske man kan ägna längre stunder i nuet tillsammans med sig själv och sina nära o kära. :)

Låter det här flummigt för dig? Ja, det må så vara - men häftigt är det. Flummigt och häftigt - i en härlig mix.

NU ska jag känna in nuet innan sovdags....Hasta luego! So long, and thanks for all the fish!

Inga kommentarer: