Once upon a time

***

måndag 16 augusti 2010

Lärdomar och insikter

Många skulle nog påstå att jobba som "säsongare" innebär att frivilligt gå med på att försämra komforten på sådant-som-vi-tar-för-givet och därmed sänker livskvalitén med ett x antal procent. Jag kan själv skriva under på flera punkter som skulle kunna radas upp under detta:

* Begagnade madrasser med suspekta fläckar på
* soffor med suspekta fläckar på
* tvättmaskiner som tvättar en vanlig 40 graderstvätt i ca 2 timmar - och ändå bli tvätten inte ren

* TV saknas (och finns det en så får du bara in spanska kanaler)
* AC saknas - det kan bli rejäla bastunätter

And so on and so on....

MEN. Själva jobbet är det bästa som finns! Varje dag och vecka träffar jag nya helt fantastiska människor. Flera av gästerna har aldrig haft varken tid eller lust till träning innan de kom hit - och plötsligt har de en massa tid och lust under vistelesen här nere. Alltså lyckan som jag får se i dessa människors ögon är obetalbar! Väldigt många tårar har förbrukats i dessa möten. Detta väger upp livskvalitén till max igen. Vem behöver TV egentligen? Och det är väl bara att bädda i dubbla lakan i sängen? Lägg i lite lakan i soffan så har du vips en ny och fräsch soffa. Vad beträffande tvätten - släng i tvätten, låt den tvätta i två timmar medan du ser en bra film (på datorn) under tiden. Eller meditera. :)

Alltså, vad jag försöker säga med detta är att jag har verkligen fått lite nya perspektiv på livet. Allt är inte självklart - och allt det som är självklart för oss kanske inte är det egentligen...om vi bara vågar gå emot oss själva en aning...

Jag tror att det är nyttigt för oss människor att kasta oss in i nya världar, våga bryta mönster och inte ta allt på för stort allvar. Varje gång du vågar bryta ett mönster i ditt liv - så växer du. Du kommer att inse hur pass mycket kapacitet du har inom dig - som bara har legat där inne och väntat på att få löpas ut.
Varje dag lär jag mig något nytt. Idag lärde jag mig bland annat att ordet åska heter torden på norska. Imagine what I will know tomorrow....:)

En sak kan jag säga om lärdomen - Ju mer du lär dig om saker och ting, desto mer inser du att du egentligen inte vet så mycket alls. Innan jag förvirrar er alldeles totalt med mitt dravel och mina tankar tänkte jag bjuda på ett fint litet citat av ingen mindre än Nalle Puh;

"Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar."

1 kommentar:

Jenny sa...

Du är klok du gumman! Är glad för din skull att ni kom iväg, ni kommer säkerligen att ha växt som människor när ni kommer hem igen :)

Puss o kram <3