Once upon a time

***

fredag 2 oktober 2009

just like heaven

Ibland händer saker som får mig att undra om inte det finns ngn där uppe (eller där nere) som styr oss med sin(a) joystick(ar). Eller som åtminstinde hjälper/stjälper - beroende på humörets tillstånd. För en gång skull har jag ett exempel;

För en herrans massa år sen bodde jag så långt utanför civilisationen man kan göra. När skolan var slut för dagen återstod det ofta flera timmar kvar till att bussen hem till Hålan skulle avgå. Jag fördrev tiden allt som oftast på biblioteket i Grängesberg. Många böcker blev lästa. Den här tiden blev näst intill helig för mig. (eller så romantiserar jag nu på småtimmarna). Anyway. Jag minns så väl en viss bok. Jag minns känslan, handlingen och hur jag rent ut sagt slukade storyn som ett utsvultet djur. Med hull, hår och inälvor. ALLT. MEN jag mindes aldrig TITELN på boken....Jag har googlat, yahooat, förhört förvirrade bibliotikerier, kollat bokhandlar och Gud vet allt. Men ingen visste vilken bok jag menade. Ett tag trodde jag nästan att jag hade diktat ihop bokfan själv när jag satt på Gränges bibliotek och andades in puckelryggtantens svettlukt. För att inte tala om när Lukta illa 1 och Lukta illa 2 var på besök. Men det är en annan historia....Hursom. Jag har ända fram till idag grunnat över och förbannat den här titellösaboken, som sög tag i mig så. Idag satt jag och zappade på tvn och hamnade på 5an. De skulle visa en film som heter Just like heaven.
"Ah" - tänkte jag. Ngt romantiskt tjaffs. Det är jag på humör för.........

Gissa vilken bok den var baserad på? Alltså, min lycka var total. Jag blev så glad, känslosam och lycklig att jag knappt kunde SE filmen för alla tårar som sprutade. Men känslan var den samma. ...JNu sitter jag här i min soffa och bara ler fånigt. Tillfredställd........ Och just nu när jag tänkte runda av inlägget lite snyggt med att avslöja boktitelns namn - har jag ironiskt nog redan glömt den. Nåja. Jag har iaf känslan kopplad till filmens titel. Och den glömmer jag aldrig; Just like heaven.

1 kommentar:

Miss Jo sa...

Åh, den såg jag med igår!
Mycket skeptiskt till en början, men jag zappade iaf inte bort den.
Nu i efterhand är jag glad att jag inte gjorde det, den gick rätt in i känslolivet!
Romantik- underbart emellanåt:D