Once upon a time

***

måndag 3 augusti 2009

Jag bär på ett mördande begär

Jaktsäsongen är här.
Häromdagen begav jag mig ut i skogen för att leva ut ett av mina primitiva begär. Kamoflageklädd och (väl)utrustad traskade jag in i den snåriga skogen. Jag behövde inte gå särskilt långt innan bytet uppenbarade sig i mitt sikte. Som på ett utsvultet lejon började fradgan leta sig fram i mungipan. Som en hök dök jag ner rakt mot mitt mål och vältrade mig som en gam. En rödlila vätska färgade mina fingrar, mina läppar - t o m mina skor. Ett lyckorus spred sig i hela min kropp. Inget kunde stoppa mig. Inte ens de blodsugande myggen. Mitt byte hade inte en chans. I pereferiet såg jag en konkurent smyga runt mig i cirklar i hopp om att få ta del av min fångst. Hon fick se sig om efter ett eget territorium.


Det mesta av bytet släpade jag med mig hem. Jag satte genast igång med att tillaga en del av fångsten. Receptet tänkte jag dela med mig av;


Carinas barbariska bär


För 2 pers (eller 1 pers om man är lika glupsk som jag.)


1 burk Kesella

2 msk ströbröd

2,5 dl fiberrika havregryn

Kanel efter behag


Rör om ingredienserna till en fast deg. Den ska påminna om en smuldeg. Hur mkt av varje ingrediens du vill ha är lite upp till dig själv. Prova dig fram!


Lägg ut bären i en passande form och låt dem täcka botten. Strö sedan degen över bären och tjomma in i ugnen på 225 grader i c:a 15-20 min. Serveras med vaniljsås eller vaniljglass. Alternativt ngn klick kesella med vaniljsmak. Ett utsökt alternativ för oss som vill leva hälsosamt men ändå ta del av livets alla godsaker. Smaklig måltid.
(ps. Självklart kan man göra denna paj på äpplen, rabarber, hallon, vinbär osv. Eller varför inte en mix av dem alla? Det är bara din egna fantasi som sätter gränserna. DS.) :)





1 kommentar:

Jenny sa...

Tur man inte har samma jaktmarker som fröken Carina hör jag ;)

Låter jäkligt gott det där, måste provas! :D